Конспект уроку

Конспект уроку
Українська мова   5 клас
Тема : Урок-турнір - узагальнення вивченого про фразеологізми.
Нема мудріших,
ніж народ, учителів.

У нього кожне слово –

Це перлина...
М. Рильський
Мета уроку: поглибити й узагальнити знання учнів з даної теми; навчитись пояснювати значення фразеологізмів і доречно їх вживати;
розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння аналізувати, узагальнювати;
виховувати повагу до слова, підтримувати інтерес до вивчення рідної мови.
Тип уроку: Узагальнення та закріплення знань, умінь, навичок (ігрове навчання).Урок-турнір (можна використати для додаткових чи факультативних занять, а також в позакласній роботі. Підбір вправ дає можливість використати інтерактивні методи навчання: мозковий штурм, робота в парах, робота в малих групах та ін. ).

І. Організаційний момент

Повідомлення про порядок та проведення мовознавчої гри:
-         дві команди гравців, які в свою чергу поділяються на підгрупи в залежності від складності чи накопичення завдань;
-         гра складається з 12-ти завдань.

ІІ. Повідомлення теми, мети, очікування навчальних результатів, мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель:
         Ви знаєте, я сьогодні зайшла в кабінет і на столі побачила телеграму. Нас запрошують в країну Фразеологію, там відбудеться турнір на кращого знавця рідної мови. Я вважаю, що нам не потрібно відмовлятися, правда? Переможці будуть відзначені. Отож, почнемо.

ІІІ. Застосування учнями знань і вмінь у нестандартних умовах

1 раунд. Розминка.
1.     Що вивчає фразеологія?
2.     Що таке фразеологізм?
3.     Чим фразеологізми відрізняються від однозвучного з ним вільного словосполучення?
4.     Які за походженням фразеологізми наявні в українській мові?
5.     Яка роль фразеологізмів у мовленні?
6.     Якими членами речення можуть бути фразеологізми?
(О. Глазова, Ю. Кузнєцов. Рідна мова. 5 клас, стор. 247. Тут і надалі завдання подані за згаданим підручником)
2 раунд. "Латка на фразеологізм" Доповнити поданими “латками” слова, щоб отримали фразеологізм (завдання для двох груп на швидкість).      
1.     "Латка": ніс, язик, око, вухо, губа, зуб
тримати ... за вітром; на ... нічого покласти; і за ... не свербить; робити з ... халяву; хоч в ... стрель;
2."Латка": кіт, кінь, курка, свиня, собака, коза
гарна як ... в дощ; носиться як ... з яйцем; нагадати ... смерть; як ... на плакав; пише як ... лапою.
3 раунд. “Розумній голові досить два слова” (для двох груп)
Дібрати фразеологічне порівняння.
1.     Бити як (Сидорову козу);
Упав як (сніг на голову);
Жити як (кішка з собакою);
2.     Гризе як (іржа залізо);
Зник як (корова язиком злизала);
Це буде тоді як (рак свисне).
4 раунд. “Маєш голову – май же й розум”
Розкрити значення фразеологізмів.
1.  Росте як на дріжджах (швидко);
Вилами по воді писано (невгадно);
Обценьками слова не витягнеш (не доб'єшся нічого);
Схрестити мечі (вступити в бій);
Його мати моїй матері двоюрідна Параска (чужа).
2. Вискочив, як Пилип з конопель (зненацька бовкнув);
Мало каші з'їв (недосвідчений);
Не наламати дров (не допускати помилок);
Дати волю язику (ляпати даремно);
Сім п'ятниць на тижні (непостійний);
5 раунд. “Слово – не горобець, вилетить – не впіймаєш”
Вказати, які словосполучення вільні, а які стійкі.
1.     Байки правити, писати байки; без п’яти хвилин дев’ята година, без п’яти хвилин студент; трава в’яне, вуха в’януть; варити борщ, варити воду.
2.     Дитя водити, водити за ніс; витрішки купувати, зошити купувати;
годувати кашею, годувати жданиками; горить у руках, горить на плиті.
6 раунд. “Око бачить далеко, а розум ще далі”
Прочитати вправу 506 ,стор. 237, користуючись віршем як прикладом, скласти висловлювання, використавши якнайбільше фразеологізмів.
7 раунд. “Не пером пишуть, а умом”
Пояснити значення фразеологізмів, скласти з ними кілька речень, визначити, яким членом речення виступає фразеологізм.
1.                 Палати з цікавості, перетворитися на слух, душа співає, кирпу гнути.
2.                 Підбитий вітром, заговорила совість, низько слатися, пасти задніх.

8 раунд. “Страшне перо не в гусака, а в дурня”
Пояснити значення фразеологізмів, дібрати із довідки до них по кілька синонімічних.
1.     Ні риба ні м’ясо, узяти в свої руки, байдики бити.
(Довідка: ні рак, ні риба, за холодну воду не братися, узяти в шори, зробити шовковим, ні пава ні rава, собак дражнити, ні те ні се, вкрутити хвоста, посиденьки справляти, лежні справляти, ні грач ні помагач).
2.     Кинутися навтікача, точити ляси, верзти дурниці.
(Довідка: накивати п’ятами, теревені правити, дати ходу, язик свербить, молоти дурниці, дати тягу, дати ногам знати, чесати язика, наговорити сім мішків гречаної вовни, плести нісенітниці, взяти ноги на плечі).
9 раунд. “В голову, як у торбу, що знайдеш, те й сховаєш”
До поданих слів підібрати фразеологізми синоніми.
1.                Мало – (як кіт наплакав, крапля в морі).
Мовчати – (ні пари з вуст).
Дуже давно – (за царя Гороха, за царя Панька, як земля була тонка).
2.                Тісно – (як оселедців у бочці).
Багато – (як зірок на небі, і на воза не вбереш).
Близько – (під самим носом).
10 раунд. “Де грамотні люди, там біди не буде”
Розкрити значення фразеологізмів, до кожного підібрати протилежне значення - антоніми.
1.                 Води в рот набрати, з відкритою душею, бути на сьомому небі.
(Довідка: держати камінь за пазухою, розпускати язика, мов у воду опущений).
2.                 Видимо-невидимо, спустивши рукава, різати правду-матінку.
(Довідка: висмоктати з пальця, закачавши рукава, один як палець).
11 раунд. “Пташка красна своїм пір’ям, а людина своїм знанням”
Прочитати вправу 528 і 530, стор. 248, 249, за поданими фразеологізмами скласти і розіграти діалог.
12 раунд. “Хто більше читає, той більше знає”
         Дописати афоризми, сказати, що це за афоризми.
1.                Дитина плаче, а... (матері боляче); не одежа красить людину, а ...(добрі діла); бачить чуже під лісом, а... (свого не бачить під носом); за дурною головою і...(ногам нема спокою).
2.                В очі співає, а ... (позаочі лає); осла взнаєш по вухах, а ... (дурня по балачках); дерево міцне корінням, а... (людина друзями); така правда, як ...( на вербі груші ростуть).
ІV. Рефлексія (порівняння результатів з очікуваними, проаналізувати, зробити висновки)
Продовжте незакінчені речення (які вважаєте за потрібне):
-         я зрозумів...
-         найбільші труднощі я відчув...
-         я не вмів, а тепер вмію...
-         я не знав, а тепер знаю....
-         на наступних уроках мені хотілося б...
V. Оцінювання учнів.
VІ. Домашнє завдання:

    Вправа 508, або скласти висловлювання про походження фразеологізмів.

Немає коментарів:

Дописати коментар