Конспект уроку
Українська мова 5 клас
Тема : Урок-турнір - узагальнення вивченого про
фразеологізми.
Нема
мудріших,
ніж
народ, учителів.
У нього кожне слово –
Це
перлина...
М.
Рильський
Мета уроку: поглибити й узагальнити знання учнів з даної теми;
навчитись пояснювати значення фразеологізмів і доречно їх вживати;
розвивати
спостережливість, логічне мислення, вміння аналізувати, узагальнювати;
виховувати
повагу до слова, підтримувати інтерес до вивчення рідної мови.
Тип уроку: Узагальнення та закріплення знань, умінь, навичок
(ігрове навчання).Урок-турнір (можна використати для додаткових чи
факультативних занять, а також в позакласній роботі. Підбір вправ дає
можливість використати інтерактивні методи навчання: мозковий штурм, робота в
парах, робота в малих групах та ін. ).
І. Організаційний момент
Повідомлення
про порядок та проведення мовознавчої гри:
-
дві
команди гравців, які в свою чергу поділяються на підгрупи в залежності від складності
чи накопичення завдань;
-
гра
складається з 12-ти завдань.
ІІ. Повідомлення теми, мети, очікування навчальних результатів, мотивація
навчальної діяльності учнів
Учитель:
Ви
знаєте, я сьогодні зайшла в кабінет і на столі побачила телеграму. Нас запрошують
в країну Фразеологію, там відбудеться турнір на кращого знавця рідної мови. Я
вважаю, що нам не потрібно відмовлятися, правда? Переможці будуть відзначені.
Отож, почнемо.
ІІІ. Застосування
учнями знань і вмінь у нестандартних умовах
1 раунд.
Розминка.
1.
Що
вивчає фразеологія?
2.
Що
таке фразеологізм?
3.
Чим
фразеологізми відрізняються від однозвучного з ним вільного словосполучення?
4.
Які
за походженням фразеологізми наявні в українській мові?
5.
Яка роль фразеологізмів у
мовленні?
6.
Якими членами речення
можуть бути фразеологізми?
(О.
Глазова, Ю. Кузнєцов. Рідна мова. 5 клас, стор. 247. Тут і надалі завдання
подані за згаданим підручником)
2 раунд.
"Латка на фразеологізм" Доповнити поданими “латками” слова, щоб отримали фразеологізм (завдання
для двох груп на швидкість).
1.
"Латка":
ніс, язик, око, вухо, губа, зуб
тримати ... за вітром; на ... нічого покласти; і за ...
не свербить; робити з ... халяву; хоч в ... стрель;
2."Латка": кіт, кінь, курка, свиня, собака,
коза
гарна як ... в дощ; носиться як ... з яйцем; нагадати ...
смерть; як ... на плакав; пише як ... лапою.
3 раунд.
“Розумній голові досить два слова” (для двох груп)
Дібрати фразеологічне порівняння.
1.
Бити
як (Сидорову козу);
Упав як (сніг на голову);
Жити як (кішка з собакою);
2.
Гризе
як (іржа залізо);
Зник як (корова язиком злизала);
Це буде тоді як (рак свисне).
4 раунд. “Маєш
голову – май же й розум”
Розкрити значення фразеологізмів.
1. Росте як на дріжджах (швидко);
Вилами по воді писано (невгадно);
Обценьками слова не витягнеш (не доб'єшся нічого);
Схрестити мечі (вступити в бій);
Його мати моїй матері двоюрідна Параска (чужа).
2. Вискочив, як Пилип з конопель (зненацька бовкнув);
Мало каші з'їв (недосвідчений);
Не наламати дров (не допускати помилок);
Дати волю язику (ляпати даремно);
Сім п'ятниць на тижні (непостійний);
5 раунд.
“Слово – не горобець, вилетить – не впіймаєш”
Вказати, які
словосполучення вільні, а які стійкі.
1.
Байки
правити, писати байки; без п’яти хвилин дев’ята година, без п’яти хвилин
студент; трава в’яне, вуха в’януть; варити борщ, варити воду.
2.
Дитя
водити, водити за ніс; витрішки купувати, зошити купувати;
годувати
кашею, годувати жданиками; горить у руках, горить на плиті.
6 раунд. “Око
бачить далеко, а розум ще далі”
Прочитати вправу 506 ,стор. 237, користуючись віршем як прикладом, скласти
висловлювання, використавши якнайбільше фразеологізмів.
7 раунд. “Не пером пишуть, а умом”
Пояснити значення
фразеологізмів, скласти з ними кілька речень, визначити, яким членом речення
виступає фразеологізм.
1.
Палати з цікавості,
перетворитися на слух, душа співає, кирпу гнути.
2.
Підбитий вітром,
заговорила совість, низько слатися, пасти задніх.
8 раунд. “Страшне перо не в
гусака, а в дурня”
Пояснити значення
фразеологізмів, дібрати із довідки до них по кілька синонімічних.
1.
Ні риба ні м’ясо, узяти в
свої руки, байдики бити.
(Довідка:
ні рак, ні риба, за холодну воду не братися, узяти в шори, зробити шовковим, ні
пава ні rава, собак дражнити, ні те ні се, вкрутити хвоста, посиденьки
справляти, лежні справляти, ні грач ні помагач).
2.
Кинутися навтікача, точити
ляси, верзти дурниці.
(Довідка:
накивати п’ятами, теревені правити, дати ходу, язик свербить, молоти дурниці,
дати тягу, дати ногам знати, чесати язика, наговорити сім мішків гречаної
вовни, плести нісенітниці, взяти ноги на плечі).
9 раунд. “В голову, як у торбу,
що знайдеш, те й сховаєш”
До поданих слів підібрати
фразеологізми синоніми.
1.
Мало – (як кіт наплакав,
крапля в морі).
Мовчати – (ні пари з вуст).
Дуже
давно – (за царя Гороха, за царя Панька, як земля була тонка).
2.
Тісно – (як оселедців у
бочці).
Багато
– (як зірок на небі, і на воза не вбереш).
Близько
– (під самим носом).
10 раунд. “Де грамотні люди, там
біди не буде”
Розкрити значення
фразеологізмів, до кожного підібрати протилежне значення - антоніми.
1.
Води в рот набрати, з
відкритою душею, бути на сьомому небі.
(Довідка:
держати камінь за пазухою, розпускати язика, мов у воду опущений).
2.
Видимо-невидимо, спустивши
рукава, різати правду-матінку.
(Довідка:
висмоктати з пальця, закачавши рукава, один як палець).
11 раунд. “Пташка красна своїм пір’ям,
а людина своїм знанням”
Прочитати вправу 528 і 530, стор. 248, 249, за поданими
фразеологізмами скласти і розіграти діалог.
12 раунд. “Хто більше читає, той
більше знає”
Дописати
афоризми, сказати, що це за афоризми.
1.
Дитина плаче, а... (матері
боляче); не одежа красить людину, а ...(добрі діла); бачить чуже під лісом,
а... (свого не бачить під носом); за дурною головою і...(ногам нема спокою).
2.
В очі співає, а ...
(позаочі лає); осла взнаєш по вухах, а ... (дурня по балачках); дерево міцне
корінням, а... (людина друзями); така правда, як ...( на вербі груші ростуть).
ІV. Рефлексія (порівняння
результатів з очікуваними, проаналізувати, зробити висновки)
Продовжте
незакінчені речення (які вважаєте за потрібне):
-
я
зрозумів...
-
найбільші
труднощі я відчув...
-
я
не вмів, а тепер вмію...
-
я
не знав, а тепер знаю....
-
на
наступних уроках мені хотілося б...
V. Оцінювання учнів.
VІ. Домашнє
завдання:
Вправа 508, або скласти висловлювання про
походження фразеологізмів.
Немає коментарів:
Дописати коментар