Види диктантів на уроках української мови

З метою закріплення орфографічних та пунктуаційних навичок використовую різні види диктантів
При закріпленні навичок з розділу «Синтаксис» даю дубль-диктант.
Запишіть речення на те саме пунктуаційне правило.
1.     Ліс – наше найбільше багатство.
2.     Сонце світить, та не гріє.
3.     Порозцвітали в саду квіти: маки, чорнобривці, ромашки.
4.     Весна, по-моєму, найкраща пора року.
 Також використовую орфографічний дубль-диктант.
Читаю повільно слово, учні записують власний приклад з тією самою орфограмою.
Просьба, хвастливий, кількісний, доньці, свято, з’єднання, радістю, зелений, диригент, тінню, людський, Вінниччина.
При вивчені теми «Прислівник» у 8 класі пропоную самодиктант.
Запишіть в алфавітному порядку прислівникові сполучення, які ви запам’ятали. Підкресліть орфограми.
Найвищий бал ставлю тому, хто пригадав найбільше сполучникових сполучень.
При вивчені теми «Будова слова» в 5 класі даю дітям графічний диктант (диктую слова, учні малюють схеми будови слів).
Прехороший, наддніпровський, сестриченька, землемір, кенгуру, гайок, спортклуб, перелісок.
А в 8 класі при вивченні теми «Однорідні члени речення» використовую такий же вид диктанту.
Запишіть речення схематично:
1.     Він усе записував: пісні народні, казки й приказки, звичаї і самі мелодії пісень.
2.     Твори Шевченка: поетичні й прозові, його листи – пройняті любов’ю до знедолених і ненавистю до експлуататорів.
3.     Наше училище випускає різноманітних спеціалістів, а саме: слюсарів, токарів, фрезерувальників.
4.     Електрозварювальники потрібні як при будівлі сучасних заводів, так і при експлуатації їх.
5.     Кам’яне вугілля і залізна руда, нафта і газ, нікель і марганець – усе це скарби України.
При вивчені теми «Словотвір» використовую творчий диктант.
Додайте до кожного слова якомога більше префіксів: робити, твердити, дати, лити, ділити, мити.
У 8 класі при вивченні односкладних речень пропоную диктант-вікторину та програмований диктант.
Визначте вид односкладних речень. З яких творів ці речення?
1.           Нас прийняли до училища разом: трьох Василів і мене.
2.           Вже винесли двох сестер у безтямі від багатьох безсонних ночей.
3.           Передавайте ж і внукам своїм вісті про давнє життя, давні порядки.
4.           Коли копать картоплю, ключ угорі журавлиний рідною мовою кличе.
5.           Козака несуть і коня ведуть.
Програмований диктант.
1.Двоскладне. 2.Означено-особове. 3.Неозначено-особове. 4.Узагальнено-особове. 5.Безособове.
1.    Хто читатиме текст?
2.    Отару женуть з пасовища.
3.    Мені стало жаль цю дівчинку.
4.    Задачу розв’язано раціональним способом.
5.    Змалку звикайте до праці.
6.    Усі підготувалися до уроків.
7.    На ланах співають уже нечасто.
На узагальнюючому уроці при вивченні теми « Іменник» використовую такі види диктантів:
1. Диктант з «ключем»
Запишіть іменники у дві колонки: вжиті в однині; вжиті в множині. У кожному іменнику підкресліть першу літеру. З цих літер прочитаєте народне прислів’я.
Доля, ножиці, екзамени, озеро, приклади, радощі, берег, радість, експеримент, дочка, обеліски, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, експонати.         Ключ.Добре діло не пропаде.
2. «Корисні поради». Диктант з коментуванням.
  Завдання: дати пораду товаришеві щодо правильного написання іменників.
Я(я)рослав М(м)удрий, річка К(к)альміус, Ж(ж)урнал (Барвінок),

М(м)еханік, В(в)ітчизна,О(о) лень, К(к)орова, З(з)ірка.

Немає коментарів:

Дописати коментар