Використання інтерактивних  вправ  на уроках літератури

Інтерактивна вправа «Ажурна пилка»
Обєдную дітей за номерами в «домашні» групи. Кожній групі роздаю картки із завданням.
Картки із завданням для «домашніх» груп
Завдання групі 1
Перечитати уривок від слів: «Увійшли у світлицю...» до «Го­ді уже ж про великі діла...» (розділ VI).
Дати відповіді на питання:
           Хто   такий Сомко?
           Яким ви уявлясте Сомка?
           Яка   найзаповітніша мрія Сомка?
           Якою уявляється Сомкові об’єднана самостійна Україна?
           Як виражає персонаж своє ставлення до панської Польщі, Запорозького демократизму, бунтарства посполитих і міської голоти, до старшин та своїх супротивників у боротьбі за геть­манську булаву?
           Які основні риси характеру Сомка?
           Чому повалений гетьман відмовився втікати?
           Що ви можете сказати про Сомка як про державного діяча і людину?
           Як автор ставиться до героя?
Завдання групі 2
Відшукати уривки, в яких розкривається характер Шрама, його роздуми про Україну, її минуле, сучасне і майбутнє.
Дати відповіді на питання:
1)           Що ви знаєте про минуле Шрама?
2)           Чи поділяє він ідеї та мрії Сомка?
3)           Яка найвища мета в житті Шрама?
4)           У чому проявляється патріотизм персонажа?
5)           Назвати риси характеру Шрама.
6)           Як автор ставиться до свого героя?
Завдання групі З
Поміркуйте над образами Петра Шраменка та Михайла Че­реваня.
1)           Яка   їхня зовнішність?
2)           Схарактеризуйте вчинки, поведінку героїв?
3)           Яке   ставлення цих персонажів до різних людей, подій та явищ?
4)           Який ідеал щасливого життя кожного з них?
5)           Що в цих образах викликає ваші симпатії чи антипатії?
6)           Як автор ставиться до своїх героїв?
Завдання групі 4
Перечитати ще раз розділ XII, кінець XIV розділу і XVI роз­діл. Дати відповіді на питання:
           Яка зовнішність Брюховецького?
           Які риси характеру Брюховецького проявляються в його зовнішності, поведінці, висловлюваннях, ставленні до людей?
           Що    він обіцяє «черні». Як люди ставляться до його обіця­нок?
           Яку оцінку Брюховецькому дає автор у роздумах Петра?
           У яких вчинках «Іванця» виявилися його лицемірство, підступність, жорстокість?
           Як автор ставиться до персонажа?
Діти працюють упродовж зазначеного часу, потім висловлю­ються в групі з приводу отриманої інформації, запитують про те, що залишилося незрозумілим.
Робота в «експертних» групах
Учні об’єднуються в «експертні» групи (за кольорами). Кожен учень у «експертній» групі ділиться інформацією, отриманою в «домашніх» групах» Через деякий час діти знову повертаються в «домашні» групи й переповідають отриману інформацію.
Обговорення незрозумілих питань під керівництвом учи­теля.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Ставлю учням конкретне запитання:
Чому роман «Чорна рада», як вважають дослідники,— «мо­заїчний»?
Відповіді можуть бути такими:
1)    Роман багатоплановий, бо в ньому порушуються проблеми:
батьки і діти;
кохання і подружнє щастя;
роль державного діяча;
обстоювання незалежності держави;
боротьба добра і зла;
народ і влада.
2)    Правдиве розкриття станової психології окремих суспільних верств.
3)          Яскравість та багатство мови твору.
4)          Правдиве відтворення історичного колориту епохи.
5)          Масові сцени твору.
Обговорюю з дітьми кожну відповідь і приходжу до ви­сновку: роман «Чорна рада» — «мозаїчний».
Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Що б ви хотіли сказати героям роману «Чорна рада»?

Немає коментарів:

Дописати коментар