Використання
інтерактивних вправ на уроках літератури
Інтерактивна вправа «Ажурна пилка»
Об’єдную
дітей за номерами в «домашні» групи. Кожній групі роздаю картки із завданням.
Картки
із завданням для «домашніх» груп
Завдання
групі 1
Перечитати
уривок від слів: «Увійшли у світлицю...» до «Годі уже ж про великі діла...»
(розділ VI).
Дати
відповіді на питання:
—
Хто такий Сомко?
—
Яким
ви уявлясте Сомка?
—
Яка найзаповітніша мрія Сомка?
—
Якою
уявляється Сомкові об’єднана самостійна Україна?
—
Як
виражає персонаж своє ставлення до панської Польщі, Запорозького демократизму,
бунтарства посполитих і міської голоти, до старшин та своїх супротивників у
боротьбі за гетьманську булаву?
—
Які
основні риси характеру Сомка?
—
Чому
повалений гетьман відмовився втікати?
—
Що
ви можете сказати про Сомка як про державного діяча і людину?
—
Як
автор ставиться до героя?
Завдання
групі 2
Відшукати
уривки, в яких розкривається характер Шрама, його роздуми про Україну, її
минуле, сучасне і майбутнє.
Дати
відповіді на питання:
1)
Що
ви знаєте про минуле Шрама?
2)
Чи
поділяє він ідеї та мрії Сомка?
3)
Яка
найвища мета в житті Шрама?
4)
У
чому проявляється патріотизм персонажа?
5)
Назвати
риси характеру Шрама.
6)
Як
автор ставиться до свого героя?
Завдання
групі З
Поміркуйте
над образами Петра Шраменка та Михайла Череваня.
1)
Яка їхня зовнішність?
2)
Схарактеризуйте
вчинки, поведінку героїв?
3)
Яке ставлення цих персонажів до різних людей,
подій та явищ?
4)
Який
ідеал щасливого життя кожного з них?
5)
Що
в цих образах викликає ваші симпатії чи антипатії?
6)
Як
автор ставиться до своїх героїв?
Завдання
групі 4
Перечитати ще раз розділ XII, кінець XIV розділу і XVI
розділ. Дати відповіді на питання:
—
Яка
зовнішність Брюховецького?
—
Які
риси характеру Брюховецького проявляються в його зовнішності, поведінці,
висловлюваннях, ставленні до людей?
—
Що він обіцяє «черні». Як люди ставляться до
його обіцянок?
—
Яку
оцінку Брюховецькому дає автор у роздумах Петра?
—
У
яких вчинках «Іванця» виявилися його лицемірство, підступність, жорстокість?
—
Як
автор ставиться до персонажа?
Діти працюють
упродовж зазначеного часу, потім висловлюються в групі з приводу отриманої
інформації, запитують про те, що залишилося незрозумілим.
Робота в «експертних» групах
Учні об’єднуються в
«експертні» групи (за кольорами). Кожен учень у «експертній» групі ділиться
інформацією, отриманою в «домашніх» групах» Через деякий час діти знову
повертаються в «домашні» групи й переповідають отриману інформацію.
Обговорення
незрозумілих питань під керівництвом учителя.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Ставлю учням
конкретне запитання:
Чому роман «Чорна
рада», як вважають дослідники,— «мозаїчний»?
Відповіді можуть бути
такими:
1) Роман багатоплановий, бо в ньому порушуються проблеми:
батьки і діти;
кохання і подружнє щастя;
роль державного діяча;
обстоювання незалежності держави;
боротьба добра і зла;
народ і влада.
2) Правдиве розкриття станової психології окремих
суспільних верств.
3)
Яскравість
та багатство мови твору.
4)
Правдиве
відтворення історичного колориту епохи.
5)
Масові
сцени твору.
Обговорюю з дітьми
кожну відповідь і приходжу до висновку: роман «Чорна рада» — «мозаїчний».
Підсумок уроку
Інтерактивна
вправа «Мікрофон»
Що
б ви хотіли сказати героям роману «Чорна рада»?
Немає коментарів:
Дописати коментар