Інтерактивна технологія « Ажурна
пилка»на уроках української мови.
Перед початком роботи учні отримують картку-інструктаж.
Картка-інструктаж «Ажурна
пилка»
Як організувати
роботу
—
Під
час роботи за допомогою методу «Ажурна пилка» ви повинні бути готовими працювати в різних групах.
—
Спочатку
ви працюватимете в «домашній» групі (1, 2, 3, 4...), де вивчите та обговорите
свій матеріал. Щоб ефективнішою була ваша робота, оберіть головуючого,
тайм-кіпера (того, хто буде стежити за часом), секретаря та доповідача, який
буде пред’являти вашу інформацію.
—
Потім
в іншій групі (відповідно кольору) ви будете виступати в ролі «експертів» з
питання, над яким ви працювали в «домашній» групі, та отримаєте інформацію від
представників інших груп.
—
В
останній частині заняття ви знову повертаєтесь у свою «домашню» групу для
того, щоб поділитися тією новою інформацією, яку вам надали учасники інших
груп, виробите спільні висновки та рішення.
Зауваження. У
кожній «домашній» групі всі її учасники повинні мати позначки різних кольорів,
а вкожній «експертній» —
однакові. У «домашніх» групах повинно бути від 3 до 5 чоловік. Кожна «експертна»
група повинна знати місце збору для роботи.
Інтерактивна вправа «Ажурна
пилка»
1.
Визначення мети вправи:
—
глибоко
усвідомити матеріал уроку за короткий проміжок часу;
—
поглибити
навички роботи в групах.
2.
Створення «домашніх» та «експертних» груп.
3.
Визначення завдань групам.
«Червоні»— вивчити та сформулювати правила написання і в
словах іншомовного походження. Записати у зошит такі слова: інструкція,
відеофільм, Іліада, візаві, пілот, мітинг, журі, амбіції.
Пояснити
написання і в цих словах, за допомогою «Словника іншомовних слів», визначити
значення підкреслених слів.
«Сині» — вивчити та сформулювати правила написання ив словах іншомовного
походження. Дібрати речення-алгоритм для кращого запам’ятовування правила
«дев’ятки». Зразок: Цить, жінко, чоловік заспіває «Реве та стогне Дніпр
широкий».
Записати
в зошити слова, вставити пропущені букви.
Д...кція
(вимова), т...раж (кількість примірників друкованого видання),
ф...зична (праця), с...рени (різкі звукові сигнали), ц..тата (дослівний уривок
з тексту), ж...рафа, ч...нара (східний платан), ш...фер (штучний покрівельний
матеріал), р...туал...
«Жовті» — пояснити алгоритм написання і та ив словах іншомовного
походження, що означають власні назви, дібрати свої приклади.
«Зелені» — презентувати словничок слів-винятків із правила
«дев’ятки», пояснити правила написання і в словах іншомовного
походження.
Слова-винятки: всупереч правилу «дев’ятки» ипишеться після
приголосних (найчастіше після г, х, п, к, л, м, в, н, б) перед наступними приголосними
у словах:
а) в найдавніше запозичених із тюркських мов,
що починаються на -баш (голова) та -ки: башлик, башкир, кишлак, кисет, кинджал,
килим;
б) у церковних
назвах: диякон, єпископ, митрополит, католик;
в)
а також у деяких словах, що часто вживаються: жасмин, лимон, гиря, мигдаль,
канитель.
Букву
і пишемо:
а) після літер та позначення голосних:
інтуїція, Каїр, еліпсоїд;
б) у словах, що закінчуються на їзм:
героїзм,атеїзм.
—
Робота в «домашніх» групах.
Завдання
— опрацювати правила написання і та и в словах іншомовного
походження на такому рівні, щоб можна було дохідливо передати їх іншим.
Виконавши визначені завдання, учні розходяться до «експертних» груп відповідно
кольору своєї картки.
—
Робота в «експертних» групах.
Члени
«експертних» груп вислуховують по черзі кожного представника «домашньої» групи
і таким чином отримують повну інформацію про правопис і та и в
словах іншомовного походження.
Примітка: у кожній «експертній» групі повинні бути
представники із кожної «домашньої» групи.
—
Повернення в «домашні» групи.
Кожен
ділиться інформацією, отриманою в «експертних» групах, при потребі один одному
допомагає з’ясувати незрозумілі правила чи приклади.
Основне
завдання «домашніх» груп на цьому етапі — корекція та остаточне узагальнення
всієї інформації.
У
сильному класі пропоную групам виконати вправу: дібрати українські відповідники
до слів іншомовного походження, пояснити написання і та и.
Горизонт
— обрій, аплодисменти — оплески, турист — подорожній, гігантський — величезний,
орфографія — правопис, вакцина — щеплення, дефіцит — нестача, дискусія —
суперечка, абітурієнт
Немає коментарів:
Дописати коментар